hari ibu dan birthday ayah

ouh, aku tak pernah ambil tahu tentang hari ibu malah aku acapkali tak pernah ucap selamat hari ibu.. hari ibu? hari apa? aku memang tak tah...


ouh, aku tak pernah ambil tahu tentang hari ibu
malah aku acapkali tak pernah ucap selamat hari ibu..
hari ibu? hari apa? aku memang tak tahu
malah hari ibu, aku bangun pagi siapkan kerja yang patut, tidur dan tengok tv
waktu kerja, aku kerja sampai lewat malam
aku tak pernah tahu yang ibu aku menunggu nunggu aku untuk ucapkan selamat hari ibu
tak penting...

birthday ayah?... hahaha
sehari lepas hari ibu..
aku tahu, tapi buat-buat tak tahu..
malas ambil tahu sebenarnya...
tiada makna, tiada erti..
ucapan? langsung tidak terlintas untuk diucapkan..
yang aku tahu umur ayah makin meningkat seiring dengan usianya..


hakikatnya,
tiada yang lebih bermakna dalam hidup ini melainkan
ada ayah dan ada ibu
seperti sekarang...
kalau anak-anak orang lain ucapkan selamat hari ibu dan selamat hari lahir ayah,
siap dengan hadiah yang mahal-mahal
maafkan aku, aku tidak mampu..
anakmu ini hanya mampu mendoakan kesejahteraan hidup dunia dan akhirat buat ayah dan ibu
anakmu ini hanya mampu mengalirkan airmata saat melihat kaki ayah membengkak kerana gout
anakmu ini hanya mampu, merenung setiap inci kesusahan dan kesulitan hidup keluarga kita,
dengan berdoa didalam hati, semoga anakmu ini diberi kesempatan untuk membalas jasa mu suatu hari nanti
semoga Allah memanjangkan usia mu, supaya sempat aku hantarkan ayah dan ibu ke Mekah menunaikan fardhu haji..
setiap pagi tatkala aku mencium kedua pipi dan kening ibu dan ayah, aku hanya mengharapkan agar esok aku berpeluang melakukan perkara yang sama...
soal kasih,
soal sayang,
jangan berani ada yang persoalkan,
kalau diberi 7 nyawa, ketujuh-tujuh nyawa aku ingin serahkan kepada kedua ibu dan ayah
bagiku, aku tidak perlu ingat hari ibu, tidak perlu ingat hari lahir ayah,
cukuplah sekadar, Allah sahaja yang tahu rimbunnya kasih sayang buat ayah dan ibu..

*ibu aku panggilkan mak

You Might Also Like

0 Komen